بهترین خانه برای آسایش سالمندان کدامند ؟

سالمندان بسیار حساس و شکننده هستند به همین دلیل:

  • نور گیری مناسب
  • خانه آپارتمانی با آسانسور
  • استفاده از گیاهان آپارتمانی
  • نرم بودن زمین
  • تا حد امکان اطراف را خلوت کردن
  • وسایل را دم دست گذاشتن
  • به راحتی سالمندان اهمیت دادن

می تواند روی زندگی سالمندان تاثیر به سزایی داشته باشد و زندگی شاد و سالمی را برای آنها به ارمقان بیاورد. پس بهترین راه برای رازی نگه داشتن این عزیزان ایجاد یک فضای زیبا و کارآمد برای آنها است.

نورگیری مناسب

باید سعی شود نور به صورت یک نواخت و نسبتا قوی به همه جای خانه وجود داشته باشد.

چرا نسبتا قوی؟

چون چشمان سالمندان دیر تر نور را دریافت و پردازش می کند. فرض کنید یک کهن سال می خواهد از جایی رد شود اگر نور به اندازه کافی و در همه جای خانه نباشد امکان دارد او آسیب جدی ببیند.

توجه: نباید نور به صورت مستقیم یا به صورت خیره به چشم فرد کهن سال بتابد زیرا ممکن است به چشم او آسیب جدی وارد کند. پیشنهاد من اینه که از چراغ های سقفی استفاده شود تا دیواری!

خانه آپارتمانی و با آسانسور باشد بهتر است

شاید باخود فکر می کنید که خانه ویلایی دل باز تر و با صفا تر از خانه های آپارتمانی است ولی باید به فکر سلامت و حوادث حیاط باشید. زیراامکان دارد به علت های مختلفی مثل افتادن سالمندان روی زمین سفت و سخت به علت های مختلف آسیب های جبران ناپذیری برای او بیفتد. پدر بزرگ من به خواطر آبیاری گیاهان به زمین خورد و دنده اش آسیب دید. خانه آپارتمانی و با آسانسور برای آن ها خیلی مناسب تر است.

از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید

گیاهان آپارتمانی هم برای سلامتی افراد مسن عالی است و هم برای دادن وظیفه ای که آنها عاشقش هستند به کار می آید. کهن سالان عاشق رسیدن به گیاهان هستند و با عشق به گیاهان آب می دهند. میشه گفت بهترین کار برای یک سالمند دادن یک دوست و دادن یک وظیفه به آن ها است تا شاد تر زندگی کنند.

نرم بودن زمین

سعی کنید تمان سطح زمین با فرش و موکت های کلفت پوشیده شود زیرا استخوان های آنها شکننده است و کافی است تنها یک بار به زمین برخورد کنند تا آسیب جدی ببینند. پس جای خالی باقی نگذارید و شروع به فرش و موکت کردن زمین باشید.

تا حد امکان اطراف را خلوت کنید

فرض کنید فردی مسن بخواهد از نشیمن به سمت آشپز خانه برای برداشتن آب برود.

اگر اطراف فرد پا به سن گذاشته شلوغ باشد امکان دارد آن فرد مسن به وسایل برخود کرده و آسیب زیادی به او وارد شود.

پس تا حد امکان دور او را با وسایلی که بیشتر به او نیاز پیدا می کند پر کنید و وسایل به درد نخور را از اطراف او دور کنید.

وسایل را دم دست سالمند بگذارید

سعی کنید همیشه وسایل مورد نیاز آن ها را طوری بگذارید که در دسترس کهن سالان باشد.یعنی ظروف را بالای کمد نگذارید و کلا هیچ چیزی را از دسترس آنها دور نباشد.

چون فرد پا به سن گذاشته هم احساس بدی بهش دست میده و هم ممکن است برای به دست آوردن وسیله ای که از دسترس خارج است آسیب جسمی به او وارد شود.

به راحتی سالمندان توجه بیشتری کنید

بدن سالمندان خیلی راحت تر از بدن یک فرد جوان آسیب پذیر است و خیلی زود تر آسیب میبیند. بنابر این در سرویس های بهداشتی توالت فرنگی بزارید یا در حمام یک جا برای نشستن سالمندان قراد دهید، از مبل های راحتی استفاده کنید.

سالمندان هم از نظر احساسی هم از نظر جسمی نا توان تر از جوانان هستند پس با انجام ایت کار ها دینمان را به آنها ادا کنیم.

لطفا اگر نظر یا ایده ای دارید در بخش نظرات ارسال کنید.

نویسنده: محمد پارسا شاه حسینه مدیر پیک هوم (pick home)